Pracownia artystyczno-techniczna
Podczas zajęć uczestnicy rozwijają swoje umiejętności w poznanych technikach plastycznych i zapoznają się z nowymi środkami twórczego wyrazu. Wyrażają swoje emocje i przeżycia poprzez sztukę, rozwijają wyobraźnię i pomysłowość. Uczą się zdrowej rywalizacji poprzez udział w konkursach i wystawach, wzmacniając wiarę we własne siły i możliwości. Poprzez pracę z różnymi narzędziami plastycznymi tj: pędzle, ołówki, szpachle, igły do filcowania i quilingu, nożyczki i nożyki utrzymują i doskonalą sprawność manualną. Trenują podejmowanie samodzielnych decyzji; wyrabiają takie nawyki jak utrzymanie ładu i porządku na stanowisku pracy, dbałość o powierzony materiał i narzędzia, wzajemna pomoc i przestrzeganie zasad BHP.
Poznane techniki:
malarstwo akrylowe i akwarelowe, rysunek kredkami, kredkami akwarelowymi i świecowymi, pastelami suchymi i olejnymi, węglem, ołówkiem
wycinanie, wydzieranie, klejenie, quiling, decupage, modelowanie bibuły, wyklejanie plasteliną, drobnymi skrawkami papieru, ziarnem i innymi dostępnymi materiałami
frotaż, kolaż, filcowanie na sucho i mokro, scrapbooking.
Pracownia przyrodniczo-ceramiczna
W pracowni uczestnicy pielęgnują rośliny doniczkowe, prowadzą hodowlę świnki morskiej, wykonują prace na klombie, zdobywają i poszerzają wiadomości z zakresu otaczającego nas świata przyrody i ekologii. Biorą udział w wyjazdach do lasu na jagody i grzyby, wycieczkach pieszych po okolicy. Biorą udział w wykonywaniu stroików i wiązanek okolicznościowych. Podczas zajęć ceramicznych przygotowują odpowiednie narzędzia i materiały do pracy t. j. farby, bejce, lakiery, pędzle.
Wykonują prace poznanymi technikami z zakresu zdobnictwa ceramiki, szkła i drewna. Wykorzystują własne umiejętności do tworzenia przedmiotów artystycznych i użytkowych . Rozwijają wyobraźnię, poczucie smaku i estetyki, doskonalą sprawności manualne, usprawniają percepcję wzrokowo-ruchową, uczą się cierpliwości, wytrwałości i poczucia odpowiedzialności za własną pracę i powierzone mienie.
Pracownia gospodarstwa domowego
Podopieczni podczas zajęć utrwalają i rozwijają dotychczasową wiedzę z zakresu życia codziennego. Mają one na celu przygotowanie uczestników do jak największej samodzielności w prywatnym życiu, kształtowanie gospodarności, oszczędności oraz propagowanie zdrowego stylu życia. Największy nacisk położony jest na rozwój i trenowanie samoobsługi i czynności życia codziennego.
Podopieczni przygotowują posiłki według przepisów, uczą się korzystać ze sprzętów gospodarstwa domowego. Biorą udział w grzybobraniu, przygotowują weki i przetwory, współpracują przy wypieku ciast i ciasteczek. Uczą się nakrywać do stołu oraz zasad poprawnego zachowania podczas posiłku.
Poprzez samodzielne wykonanie pracy zakończone pozytywnym efektem rozwijają poczucie własnej wartości i pozytywne samopoczucie. Wyrabiają nawyk zakładania odzieży ochronnej a także czystości i schludności odzieży własnej, nawyku mycia rąk, utrzymywania higieny ciała i dbania o porządek w miejscu pracy.
Pracownia Rehabilitacyjna
W pracowni rehabilitacyjnej zajęcia prowadzone są dla wszystkich uczestników. Każdy uczestnik ma opracowany przez terapeutę indywidualny tok usprawniania ruchowego. Oprócz indywidualnych treningów usprawniających odbywają się również treningi sportowe w ramach których uczestnicy są przygotowywani do udziału w zawodach, mitingach sportowych.
Uczestnicy biorą udział w zajęciach ruchowych organizowanych w sali rehabilitacyjnej, w terenie, na świeżym powietrzu- spacery rekreacyjne
Celem pracowni rehabilitacji jest:
- poprawa kondycji fizycznej,
- usprawnianie funkcji motorycznych,
- korygowanie wad postawy,
- usprawnianie samoobsługi,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wzmacnianie narządu ruchu,
- kształtowanie psychomotoryki,
- rozbudzanie zainteresowania sportem,
- kształtowanie charakteru i pożądanych pozytywnych postaw.
Pracownia muzyczna
Cele pracowni muzycznej:
- Terapia poprzez muzykę (muzykoterapia) – wspiera rozwój emocjonalny, redukuje stres i napięcia.
- Integracja społeczna – wspólne muzykowanie buduje więzi między uczestnikami.
- Rozwój umiejętności – nauka gry na prostych instrumentach, śpiew, ćwiczenia rytmiczne.
- Stymulacja poznawcza – poprawa koncentracji, pamięci i koordynacji.
- Autoterapia i ekspresja – muzyka daje możliwość wyrażania emocji w bezpieczny sposób.